Search

Gemeente zal zelf pgb trekkingsrecht uit moeten voeren

Op 22 juli jl. stuurden de G32, G4 en de VNG een brief naar staatssecretaris Van Rijn, waarin zij hun gezamenlijke zorgen uiten over het invoeringstraject trekkingsrecht pgb. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) voert pgb trekkingsrecht vanaf 1 januari 2015 verplicht uit voor gemeenten. De SVB richt zich echter uitsluitend op de betaling van de zorgaanbieders. Controles op doel- en rechtmatigheid moeten gemeenten zelf uitvoeren. Ook de sturingsinformatie over het pgb levert de SVB niet. In dit artikel gaan we nader in op de risico’s, maar vooral op de kansen die er nu zijn voor de uitvoering van het pgb in 2015.

Uitvoering SVB leidt tot extra kosten bij gemeenten
De uitvoering van het pgb trekkingsrecht begint een steeds groter probleem te worden. De gegevensuitwisseling tussen de ICT-systemen van de SVB en gemeenten is, in ieder geval in het eerste jaar, niet geautomatiseerd mogelijk. Gemeenten moeten zelf diverse controles (handmatig) uitvoeren. Dit leidt tot extra kosten en risico’s in de uitvoering. Gemeenten hebben, zoals G32, G4 en de VNG terecht aangeven, behoefte aan een proces dat ‘meegroeit’ met de lokale keuzes. Om zo op innovatieve wijze de bezuinigingsdoelstelling te realiseren.

Een probleem is dat de SVB andere definities, coderingen, perioden, zorgfuncties en formats dan gemeenten hanteren in de nieuwe Wmo en Jeugdwet. SVB spreekt nu alleen over begeleiding en jeugd. Terwijl als we de feitelijke ondersteuning in de AWBZ bezien, blijkt dat begeleiding en jeugd onder te verdelen zijn in veel meer deelgebieden. Denk bijvoorbeeld aan begeleiding individueel, groep of kortdurend verblijf.

Nu de kans om voor te sorteren op de uitvoering van pgb trekkingsrecht
De globale definiëringen en het ‘kale’ systeem van de SVB biedt diverse mogelijkheden om zelf invulling te geven aan het pgb trekkingrecht. Dit leidt echter wel tot hogere uitvoeringskosten. De SVB neemt namelijk alleen een rol in het budgetbeheer en betaling van het pgb. Controles (en goedkeuring) van de geleverde zorg en ondersteuning op zowel doel- als rechtmatigheid maakt geen onderdeel uit van de werkzaamheden. Het invoeren van indicatiebestanden, communicatie met cliënten en verwerken van verificatieformuleren moeten gemeenten zelf doen. Pas dan kan kunnen ze namelijk controles uitvoeren om sturingsinformatie te genereren.

Een ander belangrijk probleem waar gemeenten tegenaan gaan lopen is de communicatie met cliënten. Ook hier neemt de SVB geen rol in. Gezien de veranderingen voor de cliënten, is een tijdige en volledige informatievoorziening cruciaal om problemen in de uitvoering te voorkomen.

De tijd dringt voor Staatssecretaris Van Rijn
Staatssecretaris Van Rijn moet nu snel knopen doorhakken. Duidelijkheid is hierbij wederom het sleutelwoord. Wij denken dat er drie mogelijke oplossingen zijn:

1. Eisen stellen aan de SVB met betrekking tot de uitvoering pgb trekkingsrecht en de flexibiliteit van gemeenten daarin meenemen;

2. Exploitatiekosten die de SVB doorberekent aan gemeenten laag houden. Zo houden gemeenten budget over om zelf een deel uit te voeren;

3. Verplichte winkelnering SVB schrappen. In plaats daarvan kunnen er beleidskaders voor uitvoering pgb worden opgesteld. Zo hebben gemeente zelf de keuze om het zelf uit te voeren, door de SVB uit te laten voeren of door een marktpartij.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de administratieve uitvoering van het pgb trekkingsrecht? Neem dan contact met ons op. Het Zorg-Lokaal beschikt over de processen en systemen om in 2015 controles op het pgb trekkingsrecht uit te voeren en sturingsinformatie te genereren. Zo krijgt u grip op het pgb.

Dit artikel is geschreven door Albert Nijholt.

Bezoekadres
Wilhelminastraat 39
6131 KM Sittard

Postadres
Postbus 5065
6130 PB Sittard

Meer informatie?
088 007 9494
(ma-vr | 9:00u – 16:30u)

Waarom Verder?
Onze naam is niet voor niks Verder. Wij streven ernaar cliënten in de toekomst nog meer zelf de regie in handen te geven. Het gaat tenslotte om hun leven. Zou het niet mooi zijn als cliënten straks op slechts één plek hoeven te vertellen waar ze behoefte aan hebben? Dat zij van daaruit verder worden geholpen door de juiste instellingen of personen, zonder dat zij de weg moeten zoeken? Onze cliënten verder helpen en hen zelf laten meebouwen aan een financieel gezonde toekomst. Dat is waar wij voor staan en gaan. Wij zijn Verder!

Bent u nieuwsgierig naar Verder?
Kijk dan snel op onze nieuwe website www.verdergroep.nl.

De website van Zorg-Lokaal blijft voorlopig, zodat onze klanten nog in kunnen loggen op het Zorg Portaal. 

Vanaf 1 januari heeft Zorg-Lokaal
een nieuwe naam, namelijk Verder. 

X
Scroll naar boven