Het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugd | Begin op tijd met de voorbereidingen

Woonplaatsbeginsel
Het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugd gaat in op 1 januari 2022. Ondanks dat het nog ver weg lijkt, is het belangrijk dat gemeenten met de voorbereiding gaan starten. Dit omdat het een forse administratieve wijziging betreft. Onze boodschap? Begin op tijd!

In het huidige woonplaatsbeginsel wordt er gekeken naar de woonplaats van de gezagdrager. In veel gevallen is dit een ingewikkeld en tijdrovend proces. Dit omdat het gezag vaak niet uit de Basisregistratie Personen (BRP) te halen valt, maar ook omdat er vaak wijzigingen zijn in de woonplaats van gezagdragers. Het nieuwe woonplaatsbeginsel kijkt naar de woonplaats van een jeugdige op het moment van de zorgvraag. Door deze nieuwe werkwijze zal het meteen duidelijk zijn welke gemeente verantwoordelijk is voor een jeugdige.

Stappenplan uitzoeken over te dragen jeugdigen

De wijziging naar het nieuwe woonplaatsbeginsel betekent dat alle gemeenten moeten gaan uitzoeken welke gemeenten vanaf 1 januari 2022 verantwoordelijk is conform het nieuwe woonplaatsbeginsel. Om dit uit te kunnen zoeken heeft het Ketenbureau i-Sociaal Domein een stappenplan opgesteld. Hierin staat in verschillende stappen beschreven welke acties ondernomen moeten worden in de voorbereiding.

Zoals je hieronder in afbeelding 1 kan zien is het stappenplan beschreven als een soort trechter, waarbij de groep die nog uitgezocht moet worden, steeds kleiner wordt. Met uiteindelijk een (kleine) restgroep die overblijft en waarbij individuele beoordeling noodzakelijk is.

Woonplaatsbeginsel trechter

Afbeelding 1: Trechter stappenplan

Begin op tijd

Zoals eerder aangegeven is de overgang naar het nieuwe woonplaatsbeginsel een forse administratieve wijziging. Bovendien moet het uitzoeken en sorteren van de huidige populatie op 1 juli 2021 zijn afgerond. Daarom is het advies voor gemeenten om zo snel mogelijk hiermee te beginnen, uiterlijk 1 april 2021.

Als aanleverende partij zullen wij onze klantgemeenten ondersteunen bij deze administratieve wijziging. We zullen tijdig onze klanten voorzien van klantbestanden met actuele gegevens. Deze lijsten vormen de basis voor het doorlopen van het stappenplan, waarmee de gemeente vervolgens zelf aan de slag gaat.

Meer informatie?

Ben je naar aanleiding van dit blog nieuwsgierig of benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen bij deze administratieve wijziging? Of wellicht op een ander vlak? Neem vandaag dan nog contact met ons op via het contactformulier of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Bezoekadres
Wilhelminastraat 39
6131 KM Sittard

Postadres
Postbus 5065
6130 PB Sittard

Meer informatie?
088 007 9494
(ma-vr | 9:00u – 16:30u)

Wil uw gemeente meer informatie?  Neem dan via onderstaande button contact met ons op.  

Scroll naar top

Om deze website goed te laten werken maken we gebruik van cookies.